Maandag 24 juni: Whittier - Cooper Landing

De wekker gaat vandaag iets later, want onze gletsjercruise vertrekt pas om half 1. We hadden een koude nacht verwacht (met die sneeuw in de buurt), maar gelukkig is dat meegevallen. Nadat we de jaarlijkse camperfoto hebben gemaakt rijden we eerst naar de grote parkeerplaats van Whittier waar de camper voor $5,- de hele dag kan staan.
Vervolgens lopen we naar kantoor van de 26Glacier-cruise om te kijken of we al kunnen inchecken. Dat blijkt nog niet te kunnen. We gaan eerst maar eens ontbijten en daarvoor lopen we weer naar de Anchor Inn. Daar doet de Wi-fi het helaas niet, maar kunnen we wel de fototoestellen nog wat verder opladen. Het ontbijt smaakt er ook weer goed. Na het ontbijt lopen we meteen weer terug naar het cruisekantoor waar we nu wel kunnen inchecken en bijna meteen kunnen boarden. Onze rondvaartboot is nog best groot, maar wel weer klein vergeleken met het cruiseschip, de Norwegian Sun, dat er naast ligt.
Veel cruiseschippassagiers stappen hier over op de Alaska Railroad, we zien er dan ook heel wat met hun koffers zeulen. We blijken best goede plekken gekregen te hebben, op het tweede dek redelijk achterin. Bij een tafel aan het raam, maar dan wel de zitplaatsen bij het gangpad. Dat betekent dat we snel naar buiten kunnen als er iets te zien is. Bij ons aan tafel zitten nog 2 oudere Amerikaanse echtparen, die het natuurlijk geweldig vinden dat wij uit Nederland komen. Overigens zullen ze ons vandaag verder weinig zien, omdat we de meeste tijd aan dek doorbrengen.
Precies op tijd vertrekken we. En al meteen is het landschap om ons heen erg indrukwekkend (al was ons dat natuurlijk ook in Whittier al opgevallen).
Al snel hebben we ook zicht op de eerste gletsjers.
In eerste instantie varen we naar het zuiden, naar de Esther Passage. Echt wildlife zien we nog niet, wel een paar vissersboten die net hun netten binnenhalen. Er komen een aantal dikke zalmen naar boven.
Al vrij snel wordt de lunch geserveerd. De fish & chips voor Uris en de chicken sandwich voor Mellius smaken verrassend goed en zelfs de hoeveelheid is voldoende. Na de lunch is het weer tijd om naar het dek te gaan. Nu zien we wel wildlife in de vorm van een zonnende zeehond op een rots.
Maar we zien vooral veel zeeotters. Die dobberen massaal in zee, lekker relaxed op hun rug. Een erg grappig gezicht.
In volle vaart (de boot heeft waterjets en vaart daardoor erg snel) varen we vervolgens het College Fjord binnen.
We kunnen niet heel dichtbij de gletsjers in dit fjord komen vanwege het vele ijs dat in het water drijft.
Maar snel door naar de volgende gletsjer, de Barry Glacier. Hier zien de metershoge wanden van ijs die boven het water uitsteken. Het ziet er erg indrukwekkend uit.
Zo nu en dan brokkelt met donderend geraas een stuk ijs af.
We blijven geruime tijd bij deze gletsjer liggen zodat iedereen goede foto's kan maken.
Hierna varen we door naar de Surprise Glacier, weer een grote gletsjer met meterhoge ijswanden. Ook hier blijven we geruime tijd voor dobberen, en ook deze gletsjer is erg indrukwekkend.
Nadat alle foto's zijn gemaakt is het ook tijd om weer terug te varen naar Whittier.
Omdat ze ze schattig zijn koopt Uris nog een knuffel van een zeeotter, die heel goed past bij onze andere wildlife-knuffels. Na nog een laatste fotomoment bij een waterval met heel veel vogels komen we ook weer precies op tijd (half 6) aan in Whittier. Als we vanaf de boot naar de camper lopen komt net een trein van de Alaska Railroad aanrijden, zodat we die eindelijk eens goed op de foto kunnen zetten.
We besluiten vervolgens om een camping buiten Whittier te gaan zoeken, en dus meteen naar de tunnel te rijden (die om 6 uur open gaat in de richting om Whittier te verlaten). Bij de tunnel aangekomen kunnen we meteen doorrijden. Deze keer mag Uris ervaren hoe het is om op rails te rijden.
Ons plan is om in Portage een camping te zoeken, maar heel Portage kunnen we niet vinden. Dat kan ook wel kloppen (lezen we later in ons reisboek) want bij de aardbeving van 1964 is zo'n beetje heel Portage verdwenen, op 2 huizen na. Maar het staat nog steeds op de kaart. We besluiten dan maar verder te rijden. Het eerstvolgende dorp van betekenis is Cooper Landing, een kleine 60 mijl verderop. Daar komen we om half 8 aan. Bij de ingang van de Kenai Princess Wilderness Lodge camping staat een bord 'No Vacancy', maar bij de office (die dicht is) hangt wel een briefje met beschikbare plaatsen. We besluiten dan maar op een van die plekken te gaan staan. Mellius mag de camper op zijn plek zetten, waardoor hij vandaag maar liefst een halve mijl achter het stuur heeft gezeten. De overige 64 mijl heeft Uris gereden. Als we hierna weer teruglopen naar de ingang is de office ook weer open. De plek waar we zijn gaan staan was eigenlijk intussen gereserveerd, maar die mensen kunnen nog wel naar een andere plek verplaatst worden.
Deze camping heeft weer Wi-fi, en zo kunnen we in een mail van Tioga Tours lezen dat de vlucht van Anchorage naar Seattle nog steeds voor ons gereserveerd is, maar dat we hem niet kunnen zien op de KLM-site omdat deze vlucht door Alaska Airlines wordt uitgevoerd. Wel een vreemd verhaal, eerder stond de vlucht wel gewoon op de KLM-site.
De camping is onderdeel van een resort, en daar hoort ook een lodge bij waar we kunnen eten. De Lodge is in de klassiek National Park jaren '30 houtstijl. Erg sfeervol. Jammer dat het eten er zo duur is. De ober wil ook weer graag weten waar we vandaan komen. Hij blijkt vervolgens nog 10 maanden in Amsterdam gewoond te hebben. Hij kent nog een paar woorden Nederlands. Na het eten lopen we nog een stukje naar de Kenai River en gaan dan weer terug naar de camper. Daar drinken we een biertje en kijken nog wat op internet en gaan om een uur of 1 naar bed.