Donderdag 27 juni: Homer - Cooper Landing

overcast 20 °C

De wekker gaat weer om 8 uur. Ontbijten doen we in het Duncan House Diner, dat ondanks de naam alleen open is voor ontbijt en lunch. Het restaurant lijkt wel een werkleerproject omdat er 1 oudere man rondloopt en verder alleen maar jongeren onder de 20 jaar. Het ontbijt smaakt er prima.
Na het ontbijt rijden we de Skyline-Drive, wat ook een schitterend uitzicht moet bieden op Homer. Dat zal best, maar dan moet de bewolking niet zo laag hangen als nu. Wij rijden gewoon door dikke mist en hebben soms amper 100 meter zicht.
Weer beneden in Homer aangekomen rijden we naar het Pratt-museum. Dat is een natuurhistorisch museum met veel aandacht voor de flora en fauna in de omgeving.
Daarnaast is er wat te vinden over de belangrijke rol van de visserij hier, met ook aandacht voor de gevaren die daarbij horen. We doen nog een poging om binnen 30 seconden een overlevingspak, maar falen allebei jammerlijk. We zijn allang blij dat het uberhaupt lukt om het pak aan te krijgen.
Er is ook een tentoonstelling over de ramp met de Exxon Valdez, die in 1989 bij Valdez op een rif liep. De hele Prince William Sound raakte daardoor besmeurd met olie, maar  uiteindelijk ook de kust bij Homer en Kodiak. We kijken naar een documentaire over deze ramp, waarbij het toch wel stuitend is om te zien hoe de hoge heren van Exxon vooral bezig waren hun eigen hachje te redden, terwijl de plaatselijke vissers wel een echte poging deden om de boel op te ruimen. Daarna kijken we  film over de zalm vissende beren in de McNeil River. Ook daar kun je aan bearviewing doen, maar dan moet je eerst aan een loting meedoen. Per jaar zijn er maar 250 man die erheen kunnen.
Om een uur of 1 zijn we wel uitgekeken en gaan we weer verder. Via de Sterling Highway rijden we naar het noorden. Bij Ninilchik kijken we even bij een Russisch Orthodoxe kerk, maar echt interessant ziet het er niet uit. Een stukje verderop, bij Clam Gulch stoppen we ook even, nu om even om het strand te kijken.
Hier zijn mensen bezig met 'clamming', oftewel het opgraven van Razor Clams uit het zand. Razor Clams zijn een soort van langwerpige mosselen. Niet echt onze liefhebberij en dus rijden we maar snel weer verder. Na nog een tankstop slaan we bij Kasilof af richting Kenai City. Op deze weg komen we al snel een spooklopende caribou tegen die we maar even de ruimte geven.
In Kenai City kijken we eerst in het Visitor Center. Daarna rijden we naar de Old Town, de belangrijkste attractie van Kenai City. Echt groot is het niet. Het gaat vooral om de Russische kerk, de Holy Assumption of the Virgin Mary. Helaas is de kerk al dicht.
Mede door de grijze luchten is de omgeving enigszins deprimerend, wat Mellius zich opeens ook weer kan herinneren van 2005. Er moet ook nog een nagebouwd fort te zien zijn, maar als we er al 3 keer langs zijn gereden snappen we dat daarmee een ietwat uitvergrote blokhut mee wordt bedoeld. Tijd om snel weer verder te gaan.
Via Sodotna en Sterling rijden we om een uur of 6 Cooper Landing binnen. Omdat we het wat saai vinden om weer naar dezelfde camping te gaan als een paar dagen geleden zoeken we eerst nog naar een andere camping. Maar de keuze qua campings en ook qua restaurants is toch beperkter dan we ons meenden te herinneren, en zo komen we toch weer uit bij de camping van de Kenai Princess Wilderness Lodge. Daar is nog precies 1 plekje vrij. De vrouw bij de receptie herkent ons nog en dat scheelt qua administratieve rondslomp.
Eten doen we weer in de Lodge, maar nu in de bar die wat goedkoper is dan het restaurant. De burgers smaken redelijk. We hebben een ober die zichzelf heel erg cool vindt, maar wij vinden hem niet zo heel erg goed. Een uurtje naar het eten gaan we naar de hot tub van de Lodge. Die is inderdaad erg hot, enige afkoeling zo nu en dan is wel nodig. Tegen elf uur gaan we weer terug naar de camper. Daar profiteren we nog van de goede internetverbinding om het weblog up te daten. Het uploaden van de foto's kost dan toch nog zoveel tijd dat we pas tegen 2 uur richting bed gaan.