Vrijdag 28 juni: Cooper Landing - Anchorage

overcast 20 °C

Om half 9 staan we op. Ontbijten doen we in de camper, zodat we ook een beetje het brood en bijbehorend beleg kunnen opmaken. Om kwart over 10 vertrekken we van de camping. Tot aan de Tarn Lake Junction volgen we de Sterling Highway (Highway 1), vanaf daar rijden we naar het zuiden via de Seward Highway (Highway 9). Vlak voor Seward slaan we af naar de Exit Glacier.
Op de weg daar naar toe staan een paar auto's langs de weg en zien we mensen omhoog kijken. Wildlife? Wij stoppen iets verderop en lopen weer terug. Er is inderdaad wildlife in de vorm van een bald eagle, die majestueus hoog in een boom de omgeving in de gaten houdt.
Bij de Exit Glacier kijken we uiteraard eerst in het Visitor Center waar we weer wat meer leren over het ontstaan en bestaan van gletsjers. Daarna lopen we een trail naar de zijkant van de gletsjer.
Helaas kunnen we niet aan de voet van de gletsjer komen, enerszijds omdat de gletsjer zich steeds verder terugtrekt, anderszijds omdat de stroom smeltwater vanuit de gletsjer nu, in het voorjaar, wel erg groot is.
Als we zijn uitgekeken gaan we weer terug naar de camping waar we nog wat eten. Hierna rijden we naar Seward waar we eerst nog een bezoekje aan het Visitor Center brengen. Maar zo'n beetje alle folders daar hebben we al of kennen we al. We rijden weer verder naar downtown c.q. haven van Seward. Er zijn een paar grote parkeerterreinen maar daar moet je 5 of 10 dollar voor betalen. Dat vinden we wat veel om alleen even rond te kijken. Maar gelukkig kunnen we wel gratis 30 minuten langs de straat parkeren en dus doen we dat maar. We kijken eerst in een paar giftshops en lopen  dan naar de haven.
Daar ligt weer een groot cruiseschip maar verder is het rustig. De vissers zijn blijkbaar nog op zee, want ook bij de plek waar ze normaalgesproken de vis schoonmaken is niemand.
Na precies een half uur stappen we weer in de camper en rijden dan, na een tankstop, Seward weer uit. Bij de Tarn Lake Junction rijden we deze keer rechtdoor naar Anchorage. Net als afgelopen zondag is de tegenovergestelde richting erg druk. Verschil is wel dat wij nu naar Anchorage en min of meer richting huis rijden, terwijl de tegenliggers nu naar hun vakantie-/weekendbestemming rijden. In Girdwood stoppen we even om de benen te strekken. Daarna rijden we het laatste stuk naar Anchorage. Iets ten zuiden van het centrum vinden we de camping die we hebben uitgezocht. De camping ligt niet heel mooi, namelijk aan de Seward Highway, maar ligt wel praktisch ten opzichte van Cruise America. De campers staan in feite allemaal op een rij geparkeerd.
De laatste avond willen we toch nog bij een Denny's eten, en daarvan blijken er 2 in Anchorage te zitten. We besluiten naar de dichtsbijzijnde te rijden. Maar de camping zit wat dichter bij het centrum dan we dachten en zo rijden we in eerste instantie de vekeerde kant op. Gelukkig is het stratenpatroon van Anchorage redelijk rechtlijnig en zo staan we alsnog redelijk snel voor de deur van de Denny's. Opnieuw is het eten weer goed en veel, net als de milkshake die we erbij drinken.
Na het eten gaan we op zoek naar een tankstation om zowel de benzinetank als de propaangastank vol te gooien. Maar bij het eerste Tesoro-tankstation dat we tegenkomen zit nog maar 1 medewerker en die mag de kassa uiteraard niet verlaten. De propaangastank mogen we niet zelf doen, dus we hebben wel een medewerker nodig. Bij het volgende Tesoro-tankstation zijn wel voldoende medewerkers, maar is de vulnippel voor RV's kapot. Ze verwijzen ons door naar de Chevron vlakbij onze camping. Nadat we eerst weer de verkeerde kant zijn opgereden lukt het inderdaad uiteindelijk bij de Chevron wel om zowel propaan als benzine te tanken.
Weer terug op de camping pakken we de tassen alvast in. Ze lijken wel een stukje zwaarder dan de heenreis. Redelijk op tijd gaan we naar bed voor onze laatste nacht in Alaska.