Zaterdag 29 juni: Anchorage - Seattle - Schiphol

Om 7 uur gaat de wekker alweer. Na douchen enzo gaan we eerst maar eens ontbijten, waarbij we het brood en beleg nu echt opmaken. Hierna pakken we de laatste spullen in en maken de binnenkant van de camper enigszins schoon. Ranger Lisa en onze badeendjes, die op al onze reizen meegaan, moeten hun plaatsje achter de voorruit ook weer verlaten.
Nadat we ook de slaapzakken en handdoeken netjes hebben opgevouwen en de afvalwatertanks allebei hebben geleegd zijn we er in ieder geval fysiek klaar voor om de camper weer in te leveren bij Cruise America. Mentaal eigenlijk nog niet.
Via de Seward Highway rijden we naar Cruise America. Net zoals Uris de eerste meters met de camper mocht rijden, mag ze hem nu, om 5 over 9, ook weer het terrein oprijden. De mijlenteller geeft op dat moment 60.000,1 aan, wat betekent dat we deze vakantie precies 3189,0 mijl gereden hebben. Er komt al meteen iemand op ons af om de camper te inspecteren. Terwijl wij onze tassen uit de camper halen begint hij de bestuurderscabine al te bekijken. Hij mompelt meteen iets van 'looks good' en dat blijft hij gelukkig herhalen als hij ook het woongedeelte inspecteert. We kunnen dus meteen door naar het administratieve gedeelte, maar dat is vrij beperkt: we krijgen de 500 dollar borg teruggestort op de creditcard en zijn daarmee klaar. We zijn trouwens vandaag de eerste die een camper komen inleveren.
Ondertussen heeft de man van Cruise America ook al een taxi gebeld die binnen 10 minuten voor de deur staat. Als we wegrijden komen we al een andere Cruise America camper tegen, en bij een tankstation zien we ook nog 2 Cruise America campers staan. Duidelijk bezig met het volgooien van de tank voordat ze hem moeten inleveren. Maar goed dat wij hem al zo vroeg hebben ingeleverd.
Na een rit van 20 minuten met een zwijgzame chauffeur komen we om 20 voor 10 aan op het vliegveld. Uiteraard staan ook hier allemaal incheckterminals, maar wij willen graag een bemensde balie om te kijken of we nog een eerdere vlucht naar Seattle kunnen krijgen. Internationale check-in blijkt sowieso bij de balie Speciale Gevallen te moeten gebeuren, dus sluiten we aan bij mensen met honden, krukken, ernstig overgewicht en dozen vol met vers gevangen vis. Als we bij de balie aankomen worden we al snel van de illusie beroofd dat het mogelijk zou zijn om een vlucht eerder te nemen. Ze mogen namelijk niks meer veranderen aan internationale tickets. Sterker nog, het uur overstaptijd dat we in Seattle hebben is volgens de incheckmevrouw veel te kort en we zullen de overstap nooit gaan redden. Helemaal niet omdat we waarschijnlijk tegenwind hebben waardoor we pas rond half 6 zullen aankomen in plaats van 7 over 5. Heel fijn om te horen...
Terwijl we in gedachten de omroepberichten in Seattle al horen ('Last call for Mr. Drijver and  Ms. Warnar, you're delaying the flight') lopen we richting security. Daar komen we zonder problemen doorheen, waarna we in wat winkeltjes gaan kijken. Na nog een kop frappucini bij de Starbucks is het wel tijd om te gaan boarden.
Vanuit het vliegtuig zien we hoe de laders ervoor zorgen dat onze tassen zo'n beetje als laatste het vliegtuig in gaan. Toch fijn om te weten dat zelfs zij weten dat we een korte overstap hebben.
Iets te vroeg vertrekken we vervolgens. De vlucht is vervolgens weinig schokkend. Nog wel opvallend is dat de beenruimte deze keer zelfs meer dan voldoende is. Exact op tijd landen we in Seattle waar we uiteraard naar een gate in de uiterste hoek van het vliegveld gaan. Wij zitten al klaar om het vliegtuig te verlaten, maar helaas is de vrouw naast ons (die een nog kortere overstaptijd heeft) niet zo assertief waardoor we toch moeten wachten tot ook de 24 rijen voor ons zijn opgestaan en hun tassen hebben gepakt. En ze zullen het er wel niet om doen maar het lijkt wel extra langzaam te gaan. Uiteindelijk zijn we om 20 over 5 buiten het vliegtuig. We staan nu in terminal N en gokken gecalculeerd dat onze vlucht naar Amsterdam uit terminal S vertrekt. Tussen de terminals rijden treintjes. We moeten er 3 nemen om bij de juiste terminal te komen. Gelukkig rijden ze om de 2 minuten en sluiten ze mooi op elkaar aan. En zo zijn we na een kwartier in de juiste terminal en komen toch nog ruim op tijd bij de gate aan. We hebben zelfs nog tijd om naar het toilet te gaan en om het vliegtuig op de foto te zetten.
Toch worden onze namen nog omgeroepen. Alle mensen met boardingcards van andere maatschappijen moeten die bij de balie omwisselen voor boardingcards van Delta Airlines. En daar horen wij met onze Alaska Airlines boardingcards ook bij. Helaas raken we bij deze omwisselactie ook onze boardingcards van de vlucht Anchorage-Seattle kwijt. Met de juiste boardingcards kunnen we vervolgens gaan boarden. We hebben best redelijke plaatsen. We vertrekken iets te laat omdat, zo meldt de piloot, we nog moeten wachten op de bagage van enkele passagiers. Dat zouden wel eens onze tassen kunnen zijn...
De keuze qua eten is weer chicken or pasta. Als dat op is worden we geacht te gaan slapen. Het is dan half 9 's avonds Seattle-tijd, oftewel half 8 's avonds Alaska-tijd en half 6 's ochtends Nederlandse tijd. Echt slapen lukt dan ook nog niet echt.