Donderdag 20 juni: Haines Junction - Tok

Om kwart over 8 staan we op. Nadat we hebben gedoucht en ontbeten in de camper vertrekken we om 10 uur van de camping. We gaan eerst naar het Visitor Center van het Kluane National Park. Dat is gevestigd in een erg nieuw en ook wel mooi gebouw, alleen zijn er in eerste instantie meer medewerkers dan bezoekers. Een enthousiaste park ranger vertelt ons het een en ander over het park, dat vooral uit bergen en gletsjers bestaat en eigenlijk alleen via dagenlange wandeltochten te bezichtigen is. Speciaal voor ons start ze de film over het park, dat inderdaad wel schitterend is. Tussen de hoge bergtoppen (waaronder 17 van de 20 hoogste bergtoppen van Canada) liggen enorme hopen sneeuw, soms van meer dan een kilometer dik. Na het bekijken van de film verlaten we het Visitor Center weer om op weg te gaan richting Tok. We rijden nu langs de rand van het National Park en hebben een mooi uitzicht op de bergen en op Kluane Lake. Zoals gebruikelijk is het weer erg rustig op de weg, en bestaat het andere verkeer vooral uit campers.
Als we het National Park voorbij zijn begint de weg erg slecht te worden: we moeten voortdurend om diepe gaten, opgevulde gaten, verzakkingen en andere ongerechtigheden in het wegdek heen sturen. Het schijnt ermee te maken te hebben dat de weg zonder isolatie is aangelegd op de permafrost. Onder het asfalt smelt de permafrost waardoor verzakkingen optreden. Daarnaast vriest het asfalt in de winter ook nog kapot. Het is lange tijd behoorlijk hobbelen en deinen. In Beaver Creek drinken we een kop koffie. Hier komen we ook onze achterburen van gisteren weer tegen. Zij blijven vannacht in Beaver Creek op de camping staan.
Na Beaver Creek komen we meteen in de wegwerkzaamheden terecht. Na 10 minuten op de pilot car te hebben gewacht mogen we er vervolgens 12 kilometer achter aan hobbelen. We zijn het eerste voertuig na de pilot car, wat wel weer handig is want zo kunnen wij het tempo bepalen.
In de werkzaamheden komen we ook nog een groep lopende fietsers tegen, waaronder ook kinderen van een jaar of 7, 8. Wat kun je je kinderen toch ook aandoen...
23 mijl na Beaver Creek komen we, om 5 uur, bij de grens met Amerika. De vriendelijke douanebeambte wil zoals gewoonlijk weten hoe lang we nog blijven, waarvandaan we weer terugvliegen enzovoort. Al snel mogen we weer verder en kunnen we de horloges weer een uur achteruit zetten. De vierde keer in een week tijd dat de tijd een uur voor- of achteruit gaat. En dan zijn er mensen die al moeite hebben met de zomer- en wintertijd....
In Amerika is de weg iets beter en kunnen we iets sneller doorrijden. Op die manier komen we om iets over 6 aan in Tok, voor ons een bekende plaats. Na nog te hebben getankt rijden we naar het Sourdough RV Park ten zuiden van Tok. Voor de variatie een andere camping dus dan de eerste keer in Tok. We krijgen er een mooi plekje tussen de bomen, met helaas ook veel muggen. Als een volleerd truckster zet Uris de camper achteruit op onze plek.
We schijnen op de camping te kunnen eten, maar dat blijkt weinig voor te stellen. Daarom rijden we toch maar naar Tok. Het enige fatsoenlijke restaurant daar zit bomvol. Het eten smaakt er goed. Uris bestelt een pizza formaat 'small' die uiteraard nog te groot is op om helemaal op te kunnen eten. Het aanbod van een doggy bag slaan we maar af. Weer terug op de camping bekijken we op internet de mogelijkheden tot bearviewing vanuit Homer (waar we volgende week heen gaan) en de shuttlebusmogelijkheden naar het Wrangell-St.Elias National Park (waar we zaterdag heen willen). De poging ons weblog na dagen weer eens te updaten strandt als de internetverbinding er mee ophoudt. Om een uur of 1 gaan we naar bed.

Eindstand:   58.852,3
Vandaag gereden: 303,0 mijl
Totaal gereden:   2041,2 mijl

Geplaatst door Uris 23:11 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Woensdag 19 juni: Skagway - Haines Junction

Om 8 uur staan we weer op. Bij het douchen in de camper blijkt de afvalwatertank vol is, want het water loopt niet meer weg.  We hadden voor vandaag toch al in de planning om de afvaltanks te legen, maar nu moet het dan ook echt.
Ontbijten doen we in de Old Skagway Inn. Daar moeten we 20 minuten wachten voordat de French Toast op tafel staat, maar hij smaakt wel lekker. Alleen de serveerster is nog niet helemaal wakker. Over Broadway lopen we langzaam weer terug richting camping, waarbij we links en rechts ook nog een winkel induiken.
Het is intussen ontzettend druk geworden (er liggen weer 4 cruiseschepen in de haven), we zien zo nu en dan files ontstaan op de trottoirs.
Bij de winkel van de White Pass & Yukon Route spoorweg kopen we nog een hanger voor de kerstboom, en na ook nog een bezoekje aan het Visitor Center hebben we alles wel gezien in Skagway.
Terug op de camping koppelen we alles af, lozen ons afvalwater en willen dan vertrekken. 100 meter verder staan we alweer stil, want de trein komt er net aan. En die is blijkbaar te lang voor het station, want de laatste rijtuigen staan nog op de spoorwegovergang. En dat betekent dat we moeten wachten totdat alle passagiers zijn uitgestapt, de locomotieven zijn omgereden en weer hebben aangekoppeld en de trein uiteindelijk vertrekt. Al met al staan we zo'n 10 minuten te wachten voordat we verder kunnen.
Op Broadway is het vervolgens nog een hele uitdaging om geen voetgangers te raken, maar het lukt. Buiten Skagway gaat de weg steil omhoog (6 mijl met gemiddeld 8% stijgingspercentage) enzo staan we al snel op de top van de White Pass.
In de afdaling komen we al snel wegwerkzaamheden tegen waardoor we even op een pilot car moeten wachten. Meteen na deze wegwerkzaamheden volgen alweer de volgende werkzaamheden maar als we ook die achter ons gelaten hebben kunnen we eindelijk een beetje vaart maken. Bij Fraser rijden we Canada weer binnen en moeten de horloges weer een uur vooruit worden gezet. De douanebeambte stelt weer de gebruikelijke vragen en dan kunnen we door. We stoppen nog even bij de Yukon Suspension Bridge. De hoge schuttingen waardoor je de brug vanaf de weg niet kunt zien doen al het ergste vermoeden en inderdaad: dit is een ontzettend commerciele tourist trap: het kost maar liefst 14 CDN$ om de brug over te mogen steken. Dat hebben wij er echt niet voor over en dus rijden we snel weer verder.
In Carcross tanken we nog even om Whitehorse zeker te kunnen halen. Het landschap is hier wat minder spectaculair. Vlakvoor Whitehorse draaien we de Alaska Highway op. We tanken weer bij onze camping van een paar dagen geleden (ruim 139 liter). De vrouw van de camping herkent Mellius meteen bij het afrekenen en vraagt voor de zekerheid of we niet nog een nachtje blijven staan. Nee dus, we moeten weer verder.
Na Whitehorse wordt de weg erg rustig, en is het wegdek van niet al te beste kwaliteit. Zo nu en dan moeten we flink sturen en in de remmen om heelhuids om de ergste gaten heen te komen. Rond 7 uur komen we aan bij de camping in Haines Junction. Het meisje achter de balie heeft er weinig zin, want echt behulpzaam is ze niet. In een advertentie in een Alaska Highway folder lijkt dit een super-de-luxe camping, maar de werkelijkheid valt nogal tegen. Het lijkt alsof er de laatste jaren geen onderhoud meer gedaan is aan de camping. De beloofde Wi-Fi blijkt alleen beschikbaar te zijn bij de receptie. Daar hebben we dus niet zoveel aan. Alleen de ligging van de camping is wel prachtig, met uitzicht op de bergen.
Als we de camper net hebben staan komt onze achterbuurman naar ons toe: hij zat gisteren ook op de boot naar Juneau. Grappig. Hij helpt ook nog even met het enigszins rechtzetten van de camper. We hebben ook het vermoeden dat onze naaste buren op deze camping ook onze buren op de boot gisteren waren. Eten doen we weer eens in de camper. Daarna proberen we het internet nog uit, maar dat blijkt het 's avonds bij de receptie ook niet meer te doen (voor het eten had Mellius nog wel succes).
Verder drinken we uiteraard weer een biertje en gaan op de normale tijd naar bed.

Eindstand:  58.549,3
Vandaag gereden: 204,9 mijl
Totaal gereden:   1.738,2 mijl

Geplaatst door Uris 0:22 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Dinsdag 18 juni: Skagway - Juneau - Skagway

Nadat we al een paar keer zijn gewekt door een scheepshoorns van de cruiseschepen die alweer in alle vroegte zijn aangekomen, gaat onze wekker om kwart over 6. We douchen en ontbijten in de camper. Om half 8 vertrekken we richting de boot die ons naar Juneau zal brengen. Het heeft bijna de hele nacht geregend, maar net als we vertrekken wordt het gelukkig droog.
Hoewel er gisteren op een briefje op de camping stond dat er nog 35 plekken beschikbaar waren lijkt de boot nu toch wel behoorlijk vol te zitten. We vinden toch nog een mooi plekje op de tweede rij, met goed uitzicht en de mogelijkheid snel naar het achterdek te lopen als er iets te fotograferen valt. We zijn met afstand de jongste passagiers aan boord. De bemanning bestaat uit de eigenaar van de Fjord Express en zijn +/- 17 jarige dochter die voor de catering zorgt en helpt bij het aanmeren. Om 8 uur vertrekken we, waarbij we eerst langs de cruiseschepen varen. De 'Zuiderdam' van de Holland-America Line blijkt de plaats van de 'Amsterdam' te hebben ingenomen. Onderweg komen we al snel de veerboot vanuit Haines/Juneau tegen.
Via het Lynn Canal varen we richting het zuiden. In Haines pikken we ook nog wat mensen op, waarmee de boot wel helemaal vol zit.
Het landschap is hier fjordachtig, met hoge besneeuwde bergen die eindigen in het water.
Als eerste wildlife spotten we een paar zeehonden.
Een stukje verderop ligt een grote groep zeeleeuwen, waarvan een aantal gewoon rustig bij elkaar ligt te slapen maar anderen weer de hele tijd met elkaar aan het bekvechten zijn. Ze maken behoorlijk wat lawaai en stinken ook wel een beetje.
Ook zien we zo nu en dan humpback whales opduiken. Zoals gewoonlijk zien we alleen de rug en de staart van deze walvissen.
We passeren meerdere vissersboten, waarbij een van de vissers een grote zalm bij ons aan dek gooit. Dat zal de schipper vast zo afgesproken hebben. We zijn benieuwd of deze zalm vanavond nog in het diner verwerkt zal worden.
Om 11 uur komen we aan in de buurt van Juneau. Daar had een bus moeten staan, mar die blijkt in Auke Bay, een stukje verderop, op ons te staan wachten. We varen dus eerst nog maar een stukje door. Drie kwartier later zijn we in Auke Bay. Met de bus rijden we vervolgens naar Juneau waar we om half 1 aankomen. Om 3 uur moeten we weer terug bij de bus, en dat betekent dat we wat minder tijd hebben om de stad te bekijken dan we hadden gedacht. Achteraf blijkt overigens dat we dit hadden kunnen weten als we ons reisboek wat beter hadden bestudeerd. Voor ons geplande ritje met de kabelbaan hebben we in ieder geval geen tijd.
Het eerste dat we zien in Juneau is de boeg van de 'Amsterdam', die afgelopen nacht dus van Skagway naar Juneau is gevaren. Het schip ligt bijna in downtown.
Juneau is dus ook een cruiseschipstad, en dat betekent veel drukte, veel juweliers, veel gift shops en veel Japanners. In het centrum staan nog veel gebouwen die gebouwd zijn rond 1900, maar echt historisch kun je de binnenstad niet noemen.
Tussen alle gift shops vinden we de merchandisewinkel van de Alaskan Brewery, waar je vooral veel shirts maar ook andere dingen van de brouwerij kunt kopen. Maar geen bier, daarvoor moeten we weer naar Van Erp in Groningen. Wij vinden uiteindelijk niets wat leuk genoeg is om te kopen.
Na nog wat winkels te hebben bekeken gaan we aan de waterkant even wat eten. Iets verderop wordt de verse zalm aan land gebracht en via een loopband naar boven getransporteerd. Het ziet er niet heel smakelijk uit. Na nog een wandeling langs de cruiseschepen zijn we om precies 3 uur weer terug bij de bus.
De meeste medepassagiers zijn er dan al. Vervolgens rijden we naar de Mendenhall-gletsjer.
Deze gletsjer mondt uit in een meertje. Er gaat een wandelpad naar de Nugget-falls vlakbij de gletsjer. Officieel zou dat in 45 minuten moeten kunnen en we hebben 50 minuten voordat de bus weer vertrekt, dus het kan net. Stevig doorlopend komen na ruim een kwartier aan bij de watervallen, waar het water met behoorlijk geweld naar beneden komt. Na een kleine 10 minuten van dit natuurschoon te hebben genoten lopen we weer terug.
Iets voor half 5, de vertrektijd van de bus, zijn we weer terug bij de bus. Hierna is het nog een flinke rit voordat we om kwart over 5 aankomen bij de boot, die op de plek ligt waar we vanochtend in eerste instantie aanlegden. De schipper en zijn dochter staan al op ons te wachten. Hij vertelt dat het vandaag de vierde keer in 12 jaar tijd is dat er noordenwind staat tijdens een tour, en dat betekent dat we op de terugweg tegenwind zullen hebben. Daardoor zou er nog wel flink wat deining kunnen zijn. In het begin gaat de boot inderdaad behoorlijk heen en weer, maar eigenlijk niet meer dan op de heenreis. Daarna verloopt de tocht best rustig. Bij wijze van diner krijgen we nog een kom smoked salmon chowder, een soort van soep met stukjes zalm, die zelfs Mellius best lekker vindt. Onderweg spotten we verder nog een paar walvissen en kijken we nog even bij een vuurtoren.
Om half 8 zijn we terug in Haines waar een aantal mensen weer van boord gaat. Met de dochter aan het roer varen we hierna verder naar Skagway. Daarbij komen we ook 3 cruiseschepen tegen, die  nu waarschijnlijk naar Juneau varen.
Om half 9 leggen we aan in Skagway. Na een korte stop bij onze camper lopen we door naar de Skagway Brewing Co. om te gaan eten. De pittige Chicken Diablo, pasta met kip en een pittige saus, valt er goed in. De begeleidende barley wine smaakt ook prima. Om 10 uur lopen we terug naar de camping door een bijna uitgestorven Skagway.
Op de camping blijken we gezelschap gekregen te hebben van 3 andere Cruise America campers.
Na nog een biertje in de camper gaan we rond 12 uur naar bed.

Eindstand:  58.344,4
Vandaag gereden: 0 mijl
Totaal gereden:   1.533,3 mijl

Geplaatst door Uris 22:41 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Maandag 17 juni: Whitehorse - Skagway

We hoeven vandaag niet zo heel ver, en daarom staan we wat later op. Voordat we van de camping vertrekken bellen we nog even met de Fjord Express naar Juneau, om te checken of onze reservering is aangekomen. We hebben daar namelijk per email nog geen bevestiging van gekregen. Maar gelukkig hebben ze onze reservering ontvangen, maar is er blijkbaar iets misgegaan met de bevestigingsemail. Helemaal gerustgesteld rijden we naar Whitehorse, waar we weer in hetzelfde restaurant als gisteren ontbijten. Vandaag is het er een stuk rustiger. Na het ontbijt rijden we de Alaska Highway op richting het oosten. We moeten nog even tanken, maar het eerste tankstation dat we tegenkomen heeft nog wel pompen, maar geen benzine. We worden doorverwezen naar een benzinestation 3 minuten verderop. En dat is ook onze camping van de laatste 2 dagen. Maar voordat we daar aankomen slaan we nog even af naarde Miles Canyon, waar de Yukon River door een smalle canyon loopt. Nu is de waterstroom enigszins getemperd door een stuwdam verderop, vroeger was het een beruchte stroomversnelling. Via een smalle brug steken we de canyon over en lopen we een korte trail aan de overkant.
Hierna rijden we alsnog naar onze camping om even te tanken, en gaan dan echt op weg naar Skagway. Een paar kilometer na Whitehorse slaan we af om Highway 2 op te rijden, de South Klondike Highway. Links en rechts hebben we uitzicht op behoorlijk hoge bergen. De weg is dan ook zeker niet saai. We kijken ook nog even bij Emerald Lake (een meer met een aparte blauwgroene kleur, veroorzaakt door algen) en Carcross Desert, een zandverstuiving. De combinatie van een woestijnachtige omgeving met besneeuwde bergtoppen is wel apart.
Na zo'n 80 kilometer stoppen we in Carcross, wat een best aardig, toeristisch dorpje blijkt te zijn. Er zit ook een treindepot voor de White Pass en Yukon Route, een smalspoorlijn die in de goudzoektijd nog een belangrijke rol speelde. Nu is het een toeristische attractie. In Carcross lag ooit ook een gerestaureerde raderboot, de SS Tutshi, maar die is helaas door brand verwoest. Nu ligt alleen het (halfverbrande) voorstuk er nog maar, maar worden de contouren van een schip nog wel weergegeven met houten balken.
Na Carcross wordt het landschap echt spectaculair, met hoge, besneeuwde bergtoppen, terwijl de dalen juist weer kaal en toendra-achtig zijn.
Een paar kilometer onder Carcross verlaten we Yukon en rijden we British Columbia binnen. Weer 40 kilometer verder passeren we bij Fraser de Canadese douane, die verder niet naar ons omkijkt. De grens met Amerika ligt op de top van de White Pass (+/- 1000 meter hoog).
Hier rijden we nog echt tussen de sneeuwresten. Na een behoorlijk steile afdaling komen we bij de Amerikaanse douane, die niet echt moeilijk doet en ons na een paar vragen weer binnenlaat in de USA. We mogen de horloges weer een uur achteruit zetten, zodat we nu weer 10 uur achter lopen op Nederland. Om iets over 4 komen we dan aan in Skagway. Daar zien we veel historische gebouwen (de National Park Service schijnt de halve binnenstad gekocht te hebben) en heel veel toeristen.
De reden daarvan zien we als we in de buurt van de haven aankomen en daar maar liefst 4 grote cruiseschepen zien liggen. De camping die we hebben uitgezocht ligt ook vlakbij de haven. Vanuit de camper hebben we dan ook uitzicht op de boten.
Als we ze van wat dichterbij bekijken blijkt een van de schepen de 'Amsterdam' te zijn, van de Holland-America Line. Hij vaart zelfs onder Nederlandse vlag, tenminste die zien wij op achtersteven wapperen. Het eerste cruiseschip zien we ook al weer vertrekken.
Terwijl we hele stromen cruiseschippassagiers tegenkomen (op weg naar hun schip) gaan wij richting downtown. Daar blijken veel juweliers te zitten (daar geven cruiseschipgangers blijkbaar hun geld aan uit) en een aantal giftshops. In een daarvan kopen we nog een shirt voor Mellius en een souvenir voor Jinke. Intussen is het na zessen, zijn alle cruiseschippassagiers terug op hun schepen, en dat betekent dat de meeste winkels ook dicht gaan. Wij vinden het ook wel een mooie tijd om te gaan eten, en dat doen we in de Bonanza Bar& Grill. Het eten is er redelijk.
Na het eten lopen we verder door Broadway, de hoofdstraat van Skagway. Zo'n beetje aan het einde van de bewoonde wereld vinden we Skagway Brewing Co., de plaatselijke brouwerij. Daar willen we wel wat van proeven, en daarom bestellen we elk een sampler, 4 kleinere glazen met verschillende bieren: een Pale Ale, een Indian Pale Ale, een Amber en een Porter. De Pale Ale valt bij ons het meest in de smaak.
Rond 10 uur gaan we weer terug naar de camping. Alle cruiseschepen zijn dan al vertrokken. Op de camping drinken we nog een biertje en gaan rond 12 uur naar bed.

Eindstand:  58.344,4
Vandaag gereden: 118,4 mijl
Totaal gereden:   1.533,3 mijl

Geplaatst door Uris 2:17 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (1)

Zondag 16 juni: Whitehorse

Weer op de normale tijd staan we op. Vervolgens rijden we naar Whitehorse waar we de camper parkeren bij het Visitor Center. Het is dan even goed zoeken om een restaurant te vinden waar we kunnen ontbijten. Het enige restaurant waar dat kan is dan ook flink druk, maar we vinden nog net een tafeltje.
Na het ontbijt gaan we terug naar het Visitor Center waar ze weinig nieuwe folders voor ons hebben. We rijden dan ook snel door naar de S.S. Klondike, een gerestaureerde raderboot die nu op het droge ligt. Tot onze verbazing kunnen er gratis op. Het schip is dan ook eigendom van Parks Canada.
Voordat we daadwerkelijk aan boord gaan bekijken we eerst een film over de geschiedenis van, en het leven op de raderboten. De Klondike blijkt erg mooi gerestaureerd te zijn, waarbij men ook zijn best heeft gedaan om in de inrichting authentieke voorwerpen te gebruiken. Ook het vrachtdek staat vol met spullen en met grote stapels hout die nodig waren als brandstof voor de stoommachine.
Als we hier zijn uitgekeken rijden we in de richting van het vliegveld om het Yukon Transportation Museum te bezoeken. Als blikvanger staat voor het museum een DC-3 Dakota opgesteld, die dient als windvaan en dus met alle winden meedraait. Het schijnt 's werelds grootste windvaan te zijn.
Het museum vertelt alles over de geschiedenis van het transport in de Yukon, dus over de sledehonden, de treinen, de 'bush pilots' en het wegtransport, met uiteraard de Alaska Highway. Heel groot is het museum niet, wel interessant.
Buiten staat onder andere nog een enorme wegtrein, met banden met een doorsnede van +/- 3 meter. Deze wegtrein werd gebruikt voor transport van en naar olievelden voordat er een fatsoenlijke weg was aangelegd.
Na 2 uur hebben we alles wel bekeken en gaan we op weg voor het laatste punt op de agenda: de bierbrouwerij Yukon Brewing. Die vinden we pas na enig zoeken want echt heel groot staat het niet op het gebouw. Er blijkt nog een brouwerijrondleiding te zijn om 4 uur, wat betekent dat we nog een klein half uur moeten wachten. Het lijkt er bijna op dat we weer een priverondleiding zullen krijgen, maar dan komen er ook nog een vader en zoon bij. De brouwerij is niet de meest spannende die we tot nu toe gezien hebben, al vertelt de vrouwelijke gids het wel allemaal leuk.
Na de rondleiding is het tijd om het bier te proeven. In een proefglas krijgen we een paar slokken van in totaal 8 verschillende bieren. Vooral Mellius doet het wat rustiger aan omdat hij nog moet rijden, maar de vader en zoon helpen enthousiast om de restjes bier op te maken. De zoon blijkt nog 2 jaar in Colombia gewerkt te hebben, dus die horen we nog even uit over zijn ervaringen daar. Nadat we nog 2 sixpacks hebben gekocht van de 2 lekkerste bieren rijden we weer terug richting centrum. Daar blijkt weinig leven meer te zijn, eigenlijk is alleen een boekwinkel nog open. Daar kopen we nog een boek over de goldrush. Downtown Whitehorse blijkt verder wel erg saai te zijn, er is eigenlijk maar 1 straat met winkels en een paar restaurants.
Toevallig hebben we in de buurt van de bierbrouwerij nog een restaurant gezien, dus daar rijden we uiteindelijk maar heen. Earl's Bar& Grill schotelt ons vervolgens een goed diner voor. Na het eten doen we nog wat inkopen bij de Safeways en gaan dan terug naar de camping. Daar doen we de gebruikelijke dingen en gaan om 1 uur naar bed.

Eindstand:  58.226,0,
Vandaag gereden: 25,9 mijl
Totaal gereden:  1.414,9 mijl

Geplaatst door Uris 1:28 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

(Berichten 11 - 15 uit 26) « Pagina 1 2 [3] 4 5 6 »