Maandag 10 juni: Denali-Fairbanks

overcast 19 °C

We staan weer om 8 uur op, en om 9 uur verlaten we de camping. Ontbijten doen we weer in hetzelfde restaurant als waar we de laatste 2 dagen hebben gegeten. Deze keer worden we niet herkend. We nemen allebei een skillet met rendierworstjes. Helaas is de hoeveelheid rendier beperkt, maar verder smaakt het wel goed.
Na het ontbijt tanken we 5 gallon benzine om Fairbanks te kunnen halen. Benzine kost hier $4,59 per gallon. Omgerekend 1 euro per liter, maar voor Amerikaanse begrippen aan de dure kant.
Hierna rijden we verder richting het noorden over highway 3. Uris stuurt en mag meteen flink aan het werk als de weg over een flink stuk vanwege wegwerkzaamheden is gedegradeerd tot gravel road.
Bij Nenana slaan we af om in het plaatselijke Alaska Railroad Museum te kijken. Veel stelt het niet voor, het is eigenlijk vooral een museum over Nenana. Wel grappig is de Nenana Ice Classic die elk jaar in Nenana wordt gehouden. Daarbij kun je in het voorjaar wedden op welke dag en welk tijdstip het ijs in de Nenana rivier breekt. Meestal is dat tussen 20 april en 20 mei, dus de winter duurt wel lang hier. In het museum liggen nog dikke boeken met daarin alle namen van de mensen die hebben gewed en op welke dagen en tijdstippen waar ze op hebben gewed. In Nenana proberen we weer te tanken, maar benzine kost hier $4,70 per gallon en dus houden we ook hier de hoeveelheid beperkt.
Hierna rijden we verder naar Fairbanks,waar we meteen doorrijden naar downtown. Min of meer per ongeluk komen we terecht bij het Visitor Center waar we een grote hoeveelheid nuttige folders weten te scoren.
We besluiten eerst het Ice Museum te bezoeken, dat gevestigd is in het oude Lacey Street Theater. Het theater zelf ademt nog echte jaren 70 nostalgie uit.
In het museum beginnen we met een film over het ijssculpturenfestival dat elk jaar in Fairbanks georganiseerd wordt. Daarna kunnen we de ijssculpturen bekijken die in vriescellen in het theater staan. Een vriescel kunnen we ook in, binnen is het ongeveer 20 graden onder 0, dus erg koud.
Tenslotte laat een ijskunstartiest nog kort zien hoe hij vormen in het ijs maakt. De artiest is een chinees die erg slecht Engels spreekt en daarom nauwelijks te verstaan is. Hij doet ons erg denken aan het Chinees typje in de Hangover-films.
Na het ijsmuseum maken we een korte wandeling door downtown Fairbanks wat weinig voor blijkt te stellen en ook redelijk vervallen is.
Al snel lopen we daarom terug naar de camper waarmee we naar Pioneer Park rijden. Dat is een gratis toegankelijk park waar men probeert de tijd van de goudkoorts te laten herleven. Er staan onder andere een aantal oude huisjes en cabins die vroeger in downtown Fairbanks hebben gestaan. Er ligt ook een oude raderboot, de Nenana, die vroeger langs de dorpjes aan de Tanana en Yukon rivier voer. Nu zijn er binnen diorama's te zien van die dorpjes. Helaas kun je de rest van de boot niet bekijken.
In het Pioneer Museum vinden we nog wat meer geschiedenis over Alaska. Om een uur of 7 zijn we uitgekeken en gaan we weer terug naar de camper. Daarmee rijden we eerst naar de Fred Meyer's, een werkelijk gigantische supermarkt/warenhuis waar de Jumbo Euroborg wel 3 keer in past. Het duurt dan ook wel even voordat we de toiletreiniger vinden die we nog nodig hebben voor het toilet in de camper.
Nadat we ook nog wat andere boodschappen hebben gehaald gaan we naar het River Edge RV Park. Daar krijgen we een mooie plek dichtbij de rivier en naast een andere Cruise America camper. Er zit een restaurant bij de camping en dat is natuurlijk erg handig. Bij het zien van de riverview en de menukaart bedenkt Mellius dat hij hier ook al eerder is geweest en dat de meatloaf toen erg goed was. En die meatloaf staat nog steeds op de menukaart, dus de keuze is snel gemaakt. We hebben trouwens een erg vriendelijke ober, die het ook erg interessant vindt dat wij uit Nederland komen. Na het eten lopen wue nog even langs de rivier en drinken dan in de camper nog een biertje. Vanuit de camper zien we zo nu en dan nog een vliegtuig laag overkomen voor de landing op het vliegveld van Fairbanks dat blijkbaar dichtbij is. We hebben hier een goed internetverbinding, en zo lukt het zowaar om de beschrijving van de eerste 2 dagen van onze vakantie op ons weblog te zetten.
Terwijl het gewoon nog steeds licht is (de zon schijnt hier vandaag ruim 21 uur, en gaat pas rond half 1 's nachts onder) gaan we om half 1 naar bed. De constructie van een theedoek met ducttape om het dakluik te verduisteren lijkt te werken, want het is wel een stuk donkerder in de camper.

Eindstand:  57.291,8
Vandaag gereden: 134,5 mijl
Totaal gereden:  480,7 mijl

Geplaatst door Uris 23:56 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Zondag 9 juni: Denali National Park

De wekker gaat al om 6 uur, en dat is wel erg vroeg voor in de vakantie. Douchen doen we weerin de camper. Na een snel ontbijt in de camper vertrekken we om 5 over 7 richting Denali waar we om 20 over 7 aankomen.
Daar halen we nog een beker koffie waarmee we in de rij gaan staan voor de shuttlebus door Denali National Park, met als eindpunt Kantishna. Die komt om precies kwart voor 8 aanrijden. De chauffeuse van vandaag stelt zich voor (ze heet Kim) en begint gelijk met vertellen over het hoe en wat van deze tocht. Ze zal de rest van de dag ook weinig meer stil zijn. Gebaseerd op de eerdere ervaring van Mellius zoeken we een plek uit voorin aan de linkerkant van de bus. Het gezelschap in de bus bestaat vooral uit Europeanen (met uiteraard ook een Nederlands stel), een paar onvermijdelijke Japanners en nog wat Amerikanen. Het begin van de weg door Denali is nog asfalt, maar na 16 mijl gaat de weg over in een 'dirt road', een gravelweg dus. Het hobbelt behoorlijk. Het landschap is indrukwekkend: we rijden door een dal dat door een gletsjer is uitgesleten, waarbij we links uitzicht hebben op de Alaska Range bergketen. Zelfs de Mount McKinley is nu nog redelijk goed te zien.
Al redelijk snel zien we het eerste wildlife in de vorm van een moose die zich mooi laat zien en nog voor de bus oversteekt. Wat verderweg loopt een kudde caribou's.
Een stukje verderop zien we wat dall sheep, redelijk dichtbij.
Op veel grotere afstand zien we nog een grizzlybeer lopen. Helaas zal dat ook de enige beer zijn die we vandaag zien. En dat terwijl Mellius hier in 2005 nog wel zo'n 20 beren heeft gezien.
De eerste stop is bij de Teklanika River, waar we even de benen kunnen strekken en naar de WC kunnen.
Na 10 minuten rijden we alweer verder. We komen vervolgens een vos tegen die op jacht lijkt te zijn. Hij zit doodstil te kijken en zodra hij een beweging maakt hoor je overal in de bus het geklik van fotocamera's.
De weg gaat intussen flink omhoog tot we het hoogste punt van 3900 voet bereiken (zo'n 1300 meter). Naast de weg is een behoorlijke afgrond en als bussen elkaar moeten passeren past het meestal maar net. Na een stop in Toklat River komen we aan bij het Eielson Visitor Center, waar we een mooi uitzicht hebben en nog een tentoonstelling over de eerste beklimming van de Mount McKinley kunnen bekijken.
Na een kwartier gaat de tocht weer verder en komen na 93,2 mijl aan bij het eindpunt van de weg in Kantishna. Daar zijn een paar lodges (te boeken vanaf 200 euro per nacht), een airstrip en een huisje van een vroegere goudzoekster.
En er zijn heel veel muggen, zodat even rondkijken niet echt plezierig is. Binnen een paar minuten zijn we al meerdere keren gestoken. We gaan dan ook maar snel de bus weer in, net als de meesten van onze groep.
Om een uur of 2 beginnen we aan de terugweg. De eerste stop is nu bij Wonder Lake, een 4 kilometer lang meer dat is overgebleven toen een gletsjer zich terugtrok. Ook hier mooi uitzicht en heel veel muggen. Verder maken we weer dezelfde stops als op de heenweg.Veel wildlife zien we nu helaas ook niet, behalve een stuk of 3 dall sheep die midden op de weg lopen.
Tegen half 8 's avonds zijn we weer terug bij het Wilderness Access Center. We rijden meteen door naar Denali om wat te kunnen eten. We kijken eerst in de Wilderness Lodge, waarvan Mellius denkt dat hij daar 8 jaar geleden ook heeft gekeken. Nu is het een bejaardenhotel en kunnen we het restaurant niet vinden.We besluiten om dan maar weer naar hetzelfde restaurant als gisteren te gaan. Intussen is het echter gaan regenen, en dus blijven we eerst nog maar 10 minuten in de camper schuilen.
Bij het restaurant worden we meteen herkend en enthousiast begroet door de dame die de tafels toewijst. We hebben deze keer ook een enthousiaste serveerster, die weet hoe ze haar fooi moet binnenhalen. Het eten is deze keer redelijk. Na het eten rijden we weer terug naar de camping. Daar blijken bijna alle buren weg te zijn.  We zetten de camper weer redelijk recht neer en doen verder de normale dingen. Om een uur of half 1 gaan we naar bed.

Eindstand:   57.157,3
Vandaag gereden: 17,9 mijl
Totaal gereden:   346,2 mijl

Geplaatst door Uris 9:46 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Zaterdag 8 juni: Palmer-Denali

Om 8 uur staan we op. We douchen in de camper,wat ook best goed gaat. Om 9 uur precies vertrekken we van de camping. Na een paar mijl rijden komen we in Palmer aan waar we na enig zoeken een ontbijtrestaurant vinden. Ook deze keer nemen we weer een wrap.
Na het ontbijt rijden we naar de plaatselijke Fred Meyers om wat boodschappen te doen voor onze bustour van morgen. Via de Palmer-Wasilla rijden we vervolgens richting Wasilla. Daar slaan we af om highway 3 (Parks Highway) op te gaan en verder richting het noorden te rijden. We maken nog even een ommetje naar Talkeetna, waar veel bergbeklimmers vertrekken voor de beklimming van Mount McKinley. Het eerste stuk gaan ze dan met het vliegtuig, vanaf het vliegveld van Talkeetna. Het is verder ook een erg toeristisch plaatsje, met zelfs een eigen bierbrouwerij.
Als we Talkeetna verlaten hebben is het tijd voor Uris om het stuur in handen te nemen. Dat gaat prima, en zo schieten we mooi op richting het noorden. Onderweg hebben we een mooi uitzicht op de Alaska Range, de bergketen waar Mount McKinley deel van uitmaakt.
Na zo'n 80 mijl stoppen we bij een viewpoint en kunnen we even de benen strekken. Het kost wat moeite, maar daarna mag Mellius de resterende mijlen ook nog rijden. Om kwart voor 5 komen we aan bij het Wilderness Access Center van Denali National Park, waar we onze reservering voor de bustour van morgen omzetten in echte tickets. Vandaag waren pas de eerste tours, dus we horen bij de eersten die dit jaar de tocht gaan maken. Hierna rijden we weer een stuk terug om een plaatsje te zoeken op de Grizzly Bear Camping, waar Mellius 8 jaar geleden ook geweest is. Ze blijken nog maar een paar plaatsen te hebben. We kiezen de mooiste uit en nemen daarna de tijd om wat te gaan lezen.
Om een uur of 7 rijden we weer terug naar Denali om te gaan eten. In Denali kijken we eerst nog even in een giftshop waar we voor Uris een Ice Road Truckers T-shirt vinden, met daarop Lisa Kelly en de tekst 'Real women drive trucks'. Een motto dat Uris, met haar camperervaring nu, ook erg aanspreekt. We weten ook nog een leuk restaurant te vinden waar we prima eten, en ook prima lokaal bier drinken. Na het eten rijden we terug naar de camping. Daar smeren we de broodjes voor morgen en doen daarna de normale dingen. Rond half 12 gaan we naar bed.

Eindstand:  57.139,4
Vandaag gereden: 263,8 mijl
Totaal gereden:  328,3 mijl

Geplaatst door Uris 9:28 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Vrijdag 7 juni: Anchorage- Palmer

Om half 9 staan we op. Om ons een nieuwe zoektocht naar ontbijt te besparen ontbijten we deze keer in de camper. En dat smaakt ook heerlijk.

Ontbijt

Nadat Mellius nog heeft afgerekend (en tot zijn grote schrik $49,- moet betalen voor dit ene nachtje camping) rijden we om 10 uur de camping af, met Uris achter het stuur. We parkeren weer op dezelfde public parking en lopen dan naar het Alaska Experience Theater. Het winkelcentrum waarin dit zit is al behoorlijk vergane glorie, en het theater ook. Het bestaat uit een museumpje over de aardbeving in Alaska op Goede Vrijdag 1964 (8,6 op de schaal van Richter) en een theaterzaal met stoelen die kunnen bewegen waardoor je een beetje het gevoel krijgt hoe alles schudt tijdens zo'n aardbeving. Maar in het museum zijn de laatste gegevens uit 1996, en de film blijkt zelfs uit 1986 te zijn! Wel grappig om de ouderwetse computers e.d. te zien, maar echt heel tevreden lopen we het theater niet uit.
Weer buiten bekijken we nog wat souvenirwinkels en lopen dan naar het Anchorage Museum. Dat is een stuk moderner. We bekijken er eerst een tentoonstelling over de geschiedenis van de bush pilots, de piloten die naar de afgelegen dorpen in Alaska vliegen en ook nu voor de bevoorrading van die dorpen erg belangrijk zijn. Daarnaast is er (uiteraard) een tentoonstelling over de oorspronkelijke bewoners van Alaska (Indianen/Eskimo's). Ongelooflijk hoe zij nog steeds in geisoleerde dorpjes leven en voor hun voedsel nog steeds afhankelijk zijn van de jacht op o.a. walvissen, zeehonden en caribou's. Tenslotte is er nog een tentoonstelling over de meer recente geschiedenis van Alaska en Anchorage, met o.a. de verkoop van Alaska door Rusland aan Amerika, de gold rush, de olievondst en de Trans Alaska Pipeline. Al met al is dit wel een leuk en interessant museum. Tegen half 4 zijn we wel uitgekeken en wandelen we weer terug naar de camper. Maar niet zonder eerst nog een hotdog van rendiervlees geprobeerd te hebben. De worst is wat taaier dan normaal maar smaakt wel erg goed.
Hierna rijden we de stad uit via de Glenn Highway (highway 1) die hier een behoorlijk drukke snelweg is. We stoppen onderweg nog in Eklutna, waar de overblijfselen van de Russische tijd zijn te vinden in de vorm van een dorp met een Russisch-orthodoxe kerk. Er is ook nog een kerkhof. Toegang kost $5,-, maar alles inclusief het loket is dicht dus dat laten we maar. We rijden weer verder en slaan al snel af naar de Old Glenn Highway, een wat mooiere weg naar Palmer. Onderweg begint het te regenen, maar dat duurt gelukkig niet heel lang. Om half 6 komen we aan op het Matanuska River Park, een camping die bij een staatspark hoort. En dat betekent weinig luxe maar ook een lage prijs. We betalen hier $15,-, inclusief elekriciteit. En inclusief de nodige muggen, helaas. Als we de camper hebben staan besluiten we maar even te gaan rusten. Maar blijkbaar slaat de jetlag met enige vertraging alsnog toe, want even duurt tot ongeveer half 9. Tegen die tijd hebben we weinig zin om nog te koken of op zoek te gaan naar een restaurant, en omdat we ook niet heel veel trek hebben houden we het diner beperkt tot een yoghurttoetje. Wat wel goed smaakt overigens. Na een korte wandeling om even op te frissen hebben we wel weer zin in een biertje. Als dat op is loopt het alweer tegen half 1 en is het dus de hoogste tijd om te gaan slapen.Uiteraard is het dan nog steeds licht buiten.

Eindstand:   56.875,6
Vandaag gereden: 49,9 mijl
Totaal gereden:  64, 5 mijl

Geplaatst door Uris 23:54 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

Donderdag 6 juni: Anchorage

Om half 10 staan we op. We bellen meteen met Cruise America om te vragen hoe laat we de camper kunnen ophalen. We blijken al om half 2 terecht te kunnen. Omdat we geen geen hoge verwachtingen van het hotelontbijt hebben slaan we dat maar over. We kunnen onze tassen achterlaten in het hotel. Na het uitchecken lopen we naar downtown wat echt om de hoek blijkt te zijn. Aan de 4th Avenue zitten wel de nodige bars en souvenirwinkels maar weinig restaurants, en al helemaal geen restaurants waar ze ontbijt serveren. Na een hele tijd rondlopen stappen we dan ook maar een koffietent binnen, waar we koffie met vanillelikeur en een fritatta (een wrap met ei) nemen. Na dit ontbijt bekijken we nog wat souvenirwinkels en gaan dan naar de VVV, waar ze niet zo heel veel bijzonders hebben. Aan de overkant is ook nog een informatiecentrum van de National Park Service die wat meer informatie biedt. Voor we naar binnen kunnen moeten we eerst door de security. De bewaker die er bij staat vertelt, bij het zien van onze Nederlandse paspoorten, dat hij vroeger ook nog in Nederland heeft gewerkt, namelijk op de vliegbasis in Soesterberg. In het informatiecentrum komen we nog een pop van een Park Ranger tegen. Leuk om als mascotte mee te nemen. We noemen haar Lisa, naar Lisa van de Ice Road Truckers.

Downtown Anchorage

Het loopt dan al tegen enen, tijd om maar eens richting Cruise America te gaan. We vinden al snel een taxi die ons er in 20 minuten heen brengt. We zijn dus wel wat te vroeg, maar we kunnen wel alvast met de papierwinkel aan de slag terwijl onze camper wordt schoongemaakt. Het lijkt dus allemaal wel vlot te gaan. Om ons geheugen weer even op te frissen bekijken we ook de instructievideo.

Cruise America

Daarna begint het wachten want efficient en effectief werken lukt nog steeds niet echt bij Cruise America. De baliemedewerkster moet 3 klanten tegelijk doen en loopt daardoor van hot naar her. Op een bepaald moment begint ze zelfs de camper die aan ons is toegewezen aan een ander echtpaar uit te leggen. Gelukkig bemerkt ze op tijd haar fout. Als deze klanten weg zijn komen wij aan de beurt. We krijgen een keurige camper mee, met, tot grote vreugde van Uris, een foto van de Golden Gate Bridge op de zijkant. Apart is wel dat onze camper een nummerbord uit Florida heeft. Hij is dus wel heel ver van huis. Ook tot grote vreugde van Uris blijkt dat zij ook bij de pedalen kan en dus ook de camper kan besturen. Nadat verder alles is uitgelegd en we de slaapzakken, handdoeken en keukenuitrusting hebben gekregen is het dan eindelijk tijd om te vertrekken. Het is dan intussen al bijna 4 uur.

Uris heeft de eer om de eerste meters te rijden en om de camper het terrein af te rijden. Na een klein rondje neemt Mellius het stuur weer over. We gaan eerst maar eens boodschappen doen, bij een enorme Fred Meyers supermarkt waar je ook je complete woninginrichting kunt kopen. Met boodschappen voor de hele week rijden we terug naar downtown. Eerst gaan we naar het hotel om onze tassen op te halen. Daarna rijden we naar de camping die er vlakbij zit. Mellius is hier in 2005 ook geweest en kan zich nog herinneren hoe hij uit bed werd geschud door de trein die vlak langs de camping voorbij komt. We kiezen nu maar een plek die niet pal naast de spoorlijn ligt. Nadat we even hebben gerust en de tassen hebben uitgepakt rijden we terug naar downtown. Voor $6,- parkeren we de camper op een public parking (om er later achter te komen dat parkeren op straat nu gratis is) en gaan dan op zoek naar een restaurant. Net als 's ochtends is dat nog een hele uitdaging. Uiteindelijk komen we terecht in het restaurant naast ons hotel van gisteravond. We zitten op het terras waar we vanuit onze hotelkamer vanochtend op uitkeken. We nemen allebei een hamburger die helaas niet heel hoog scoort in onze jaarlijkse hamburgertest. De burger is nogal gewoontjes, meer dan een 6,5 kunnen we hem niet geven. Na het eten halen we de camper weer op en gaan dan terug naar de camping. Daar drinken we nog een biertje en gaan dan rond half 1 naar bed.

Beginstand:  56.811,1
Eindstand:   56.825,7
Vandaag gereden: 14,6 mijl
Totaal gereden:   14,6 mijl

Geplaatst door Uris 23:53 Gearchiveerd in Verenigde Staten Reacties (0)

(Berichten 21 - 25 uit 26) « Pagina 1 2 3 4 [5] 6 »